Mooie stranden Dalaman

Voordat ik zelfs maar een voet op Turkse bodem zette, had ik mijn huiswerk al gedaan, informatie inwinnen over de regio, kijken wat er culinair te beleven valt (heel belangrijk ) en, omdat mijn bestemming de Egeïsche kust zou zijn waar de mooiste stranden van Dalaman te vinden zijn.

Het is onmogelijk om een ​​volledige lijst te maken, de natuur lijkt hier eindeloos creatief te zijn geweest. Ik schrijf hier voor je op welke plekken van aarde en water je niet mag missen als je Dalaman bezoekt. Dit zijn mijn mooiste stranden in de regio Dalaman in Turkije:

1. Sarigerme strand

Een breed, fijnkorrelig zandstrand, de zee is turkooisblauw en zacht glooiend, kalm tot het middaguur en met kleine golven in de middag. Het water is kouder dan de naburige stranden omdat de rivier de Dalaman hier uitmondt in zee. Sommigen zeggen dat Sarigerme het mooiste strand van Turkije is en daar ben ik het niet helemaal mee eens.

Mis de korte boottocht naar Baba Island niet: hier kun je de ruïnes van de oude stad Pisilis zien, de konijnen voeren die op het kleine eiland leven (vandaar de naam konijnen eiland) en het prachtige uitzicht op Dalaman baai bewonderen.

Sarigerme is een ideale bestemming voor watersportliefhebbers, duikers en nodigt u uit voor romantische wandelingen bij zonsondergang. Verliefde stelletjes die dromen van een strandbruiloft kunnen hier hun wensen laten uitkomen en een sprookjeshuwelijk op het strand beleven.

2. Sarsala

Sarsala baai is een van de best bewaarde geheimen van de regio Dalaman. De naam komt uit India. Sarsala is de naam van een dorp in het noordwesten van India. Het is niet bekend hoe deze naam in Turkije terecht is gekomen. Sarsala ligt in de buurt van de luchthaven Dalaman. De reis per auto gaat door een spectaculair landschap: kleine dorpjes met granaatappelbomen langs de weg, bergen, meren, een kleine rivierdelta en dennenbossen die zich voor de ogen uitstrekken. Het strand wordt vooral bezocht door de lokale bevolking - ik zeg altijd: zwem en eet waar de lokale bevolking komt. Het water is kristalhelder en kalm, dus ideaal voor badende schoonheden en zwemliefhebbers. Af en toe komt er een grote schildpad aan de oppervlakte, kijkt geïnteresseerd naar de drukte op het land en duikt weer in zijn wereld. Ik heb twee of drie van dergelijke ontmoetingen gehad en elke keer voelde ik me bevoorrecht dat de schildpadden me verwelkomden. Bezoek indien mogelijk het strand tijdens de week of buiten het hoogseizoen omdat het dan rustiger is. In het weekend is Sarsala een populair toevluchtsoord voor Turken, iedereen die er geweest is begrijpt waarom. Ik zou hier de hele dag kunnen doorbrengen, kijkend naar de zee en de eilanden in de verte, de kleine, chique boten bewonderend, een boek lezend, slapend en zwemmend.

3. AŞI

Aşı bevindt zich in de directe omgeving van het TUI BLUE Sarigerme Park. Hoewel de gemakkelijkste manier om naar het strand te komen per boot is, is het pad naar de Aşı-baai door de naburige berg een geweldige wandel- en mountainbikeroute voor degenen die de omgeving willen verkennen. Aşı Bay ontvouwt zich voor de ogen van bezoekers als een verborgen, turquoise plek tussen de bergen - een prachtige plek voor romantici. Wat sommigen als een nadeel zien, heb ik altijd als een groot voordeel gezien: er is geen netwerkverbinding in de hele baai. Een goede gelegenheid om tijd door te brengen met jezelf, met de natuur en met medereizigers.

4.Istuzu

Istuzu strand is een bekende plek in Turkije vanwege de associatie met Dalyan, Kaunos en de beroemde Caretta Caretta-schildpadden. Het is gelegen in een natuurreservaat, op een schiereiland dat deels wordt omspoeld door de zee en deels door de moerassige delta van de Dalyan-estuarium. In de oudheid gebruikten bewoners Istuzu Beach als haven, dat een belangrijke douanepost en handelscentrum was. Een 25 km lange weg leidt van Dalyan naar Istuzu Beach, in de lente en zomer kleurt het pad dankzij de vele bloeiende vlierbomen die het pad sieren. Het 6 km lange strand wordt beschouwd als een van de mooiste natuurlijke stranden ter wereld. Het zand is bijzonder zacht en fijn en het strand loopt langzaam af in het water, waardoor het geschikt is voor het hele gezin. Nog een bijzonderheid: u kunt hier zowel in het zoete rivierwater als in het zoute zeewater zwemmen, aangezien het strand - zoals gezegd - aan een riviermonding ligt.

5. Öludeniz

Öludeniz is waarschijnlijk een van de meest gefotografeerde stranden van Turkije, omgeven door dennenbossen en bergachtige landschappen. De Blue Lagoon of letterlijk vertaald de Dode Zee (ölü=dood, deniz=zee) - omdat het water extreem zout is, schilderachtig is en sinds 1988 een beschermd gebied is. Eén ding kan ik je vertellen: de zee is zeker niet dood, maar bevolkt met karetschildpadden en andere wezens van de waterwereld. Bij mijn laatste bezoek kwam ik tijdens het zwemmen een grote octopus tegen. Ik weet nog steeds niet wie van ons banger was. Ik bezoek Ölüdeniz meestal buiten het hoogseizoen omdat ik met rust gelaten wil worden en de lagune op zijn mooist is als er niet zoveel bezoekers zijn.

Voor wie meer tijd heeft, is er in de omgeving nog veel meer te ontdekken: een wandeling door het beroemde stadje Oludeniz, een boottocht naar de Vlindervallei en een bezoek aan de Griekse spookstad Kayaköy - een waardevolle architectonische bezienswaardigheid. complex dat een beschermd monument is en door UNESCO is erkend als een "World Friendship and Peace Village". Mis het diner op de vismarkt in de havenstad Fetiye niet. Voor de avonturiers biedt Ölüdeniz een heel bijzondere ervaring: een paraglidingvlucht van de berg Babadağ naar het strand. Paragliding is een van de meest populaire activiteiten op het strand van Oludeniz, naast zwemmen en snorkelen.

Turkije tours, tickets en bezienswaardigheden